De 6 elementen die je moet weten voor een succesvolle social media strategie

Social media is een van de meest krachtige en kosteneffectieve marketing tools om te gebruiken binnen jouw onderneming. Uit onderzoek van Newcom zijn we dagelijks 2 uur te vinden op social media. Social media word nog steeds enorm veel gebruikt en als ondernemer wil je daar natuurlijk gebruik van maken. Deze 6 elementen moet je weten voor een succesvolle social mediastrategie.

 

  1. Doelen

Wat zijn de doelstellingen van je social mediastrategie? Dit hangt ook samen met de doelstellingen die je als bedrijf of organisatie hebt opgesteld. Wil je meer interactie met je volgers of wil je meer traffic genereren naar je website? De drie algemene doelen voor het vergroten van de marketingstrategie zijn:

  • Het vergroten van de naamsbekendheid
  • Het betrekken van klanten bij het merk en het opbouwen van een community
  • Het converteren van traffic naar klanten

 

  1. Buyer persona

De essentie van een succesvolle social mediastrategie is dat je weet wie je doelgroep is. Het is belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van de doelgroep want anders bereik je niet de juiste mensen. Om de doelgroep helder in kaart te brengen maak je een buyer persona. Een goede buyer persona omschrijft de ideale klant aan de hand van demografische gegevens, uitdagingen en pijnpunten en hoe jij als onderneming deze voor de klant kunt oplossen. Daarnaast breng je ook in kaart op welke social mediakanalen zij actief zijn, zodat je kiest voor de juiste social media marketingstrategie.

 

  1. Content

Nadat je de buyer persona hebt gecreëerd voer je een onderzoek uit.

  • Wat spreekt de doelgroep aan? (Welke onderwerpen voor content)
  • De poststrategie (Wanneer, hoe vaak en op welke kanalen post je de content)

 

De mix van content is nodig om succes te kunnen behalen, het is dus noodzakelijk om een plan te maken om de content te creëren en de waarde te maximaliseren.

 

Wat is waardevolle content?

Waardevolle content is visueel, emotioneel en amuseert. Emotionele content maakt het meest los bij mensen op social media. Creëer content die amuseert, empathisch is en een bepaald gevoel van betrokkenheid creëert.

 

Wist je dat visuele content 40x vaker wordt gedeeld opsocial media dan andere typen content? Gebruik voor de content afbeeldingen, video’s of infographics zodat de content visueel sterk naar voren komt.

 

  1. Timing

Nu je weet wie de doelgroep is en wat voor soort content je moet posten, is het belangrijk om te weten wanneer je moet posten.

 

Instagram

Volgens de statistieken zijn dit de beste dagen en tijden om te posten op Instagram.

  • Maandag (6:00 – 10:00 uur en 14:00 – 22:00 uur)
  • Donderdag (9:00 uur en 12:00 – 19:00 uur).

 

Facebook

De beste dag om iets op Facebook te posten is woensdag.

In het algemeen kan de beste betrokkenheid worden bereikt op:

  • Weekdagen van 9:00 uur tot 15:00 uur
  • De beste tijd is tussen 11:00 uur en 13:00 uur
  • Dit betekent dat de gebruikersactiviteit in het midden van de week piekt, van halverwege de ochtend tot halverwege de middag.

Het is algemeen bekend dat de bovengenoemde post tijden het beste scoren bij het plaatsen van social media posts, maar kijk ook altijd naar de statistieken van jouw social media-account en welke dagen en tijden voor jou het beste werken.

 

  1. Frequentie

Nu je weet wat de beste tijden zijn om te posten is het ook goed om te weten hoe vaak je moet posten. Op Facebook hoef je niet continu te posten zoals je misschien zou denken. Post minimaal 3 keer per week op Facebook en maximaal 2 keer per dag. Voor B2C en B2B raad ik aan om één post per dag te plaatsen op Facebook.

Instagram is ook geen sociaal netwerk waar je elk uur iets van je zou moeten laten horen. Het is een beste om minimaal één post en maximaal 3 posts per dag te plaatsen. De ideale hoeveelheid Instagram posts ligt hier precies tussen, namelijk twee per dag.

 

  1. Meten is weten

Ja, ze zeggen het: meten is weten. Na het posten van je social media berichten, is het belangrijk dat je data verzamelt om het succes te meten. Social media marketing kan alleen doelgericht zijn als je analyseert wat wel en niet heeft gewerkt. Het is een dynamisch proces van testen, aanpassen en opnieuw testen. Het is belangrijk om te weten welke afbeeldingen goed werken en welke teksten en content je volgers leuk vinden om te zien en te lezen. Houd daarnaast ook de social mediakanalen van je concurrenten in de gaten. Door te observeren wat wel en niet werkt kun je kostbare tijd besparen en ervan leren.

Extra tip! Interactie is het sleutelwoord. De interactie met je volgers is erg belangrijk en dat is natuurlijk wat je wilt bereiken. Dit kan op een eenvoudige manier zoals het stellen van laagdrempelige vragen zoals: ‘Wie geeft jou inspiratie? of ‘wat ga je dit weekend doen?’